
Egzamin ósmoklasisty to pierwszy tego rodzaju test w życiu polskiej młodzieży. Choć nie ma progu zdawalności, od niego zależy rekrutacja do liceum. W tym artykule przybliżamy napisanie e-maila po angielsku na egzamin ósmoklasisty – tematy, które bywają poruszane, przydatne zwroty, zasady jego pisania i oceniania. Zapraszamy!
Wypowiedź pisemna na egzaminie kończącym szkołę podstawową
Jest to największe spośród zadań, z którym mierzą się zadający. Do przygotowania jest treść wpisu blogowego albo e-maila. Świadczy to o pójściu z duchem czasu – to pisanie maili, a nie listów na papierze, przydaje się dzisiaj bardziej w prawdziwym życiu.
Arkusz egzaminacyjny zawiera jedno polecenie wypowiedzi pisemnej – brak jest opcji do wyboru. Limity słów wynoszą od 50 do 120. Podane są trzy kwestie (w formie podpunktów), do których należy się odnieść i je rozwinąć. Dla ułatwienia zdający mają już przygotowany sam początek pisma – typowo jest to pierwsza linijka. Napisanie e-maila, podobnie jak reszta egzaminu, odpowiada poziomowi znajomości angielskiego A2. Na naszym blogu znajdziesz instrukcję pisania e-maili po angielsku.
Aby uzupełnić swoją edukację, wiele osób decyduje się na kurs języka angielskiego poza szkołą. Przygotowuje on do egzaminu, ale także po prostu do życia, w którym styczność z angielskim jest notoryczna.
Jak napisać maila po angielsku na egzamin ósmoklasisty?
Przede wszystkim należy wykazać się pewną dozą kreatywności. Wyobraź sobie sytuację opisaną w poleceniu i zadaj sobie pytanie: co z tego wynikałoby dla mnie? Jak mogłaby to wyglądać? Zazwyczaj chodzi o opisanie pewnych okoliczności życia, m.in pracy, szkoły, mieszkania, spędzania wolnego czasu, podróżowania czy świata przyrody. Niezbędne będzie też przedstawianie i uzasadnianie opinii. Są to treści nauczane w podstawie programowej.
Przykładowy mail po angielsku na egzaminie ósmoklasisty dotyczy opowiedzenia znajomemu o jakiejś sytuacji – szczególnych wakacjach, pewnej pracy lub nowej szkole. Polecenie nakreśla, o czym należy wspomnieć, pozostawiając resztę do wymyślenia samodzielnie przez ucznia.
Przydatne zwroty to np.:
- You won’t believe it (Nie uwierzysz…)
- I need your help in… (Potrzebuję Twojej pomocy w…)
- I’m writing to tell you about/ask you for… (Piszę, aby opowiedzieć Ci o/zapytać Cię o…)
- I’m very sorry (Jest mi przykro…)
- I’m planning… (Planuję…)
Treść trzeba ująć w formę poprawnej wypowiedzi w języku angielskim – krótkiego maila. Z grubsza powinien zawierać on trzy dobrze znane uczniom części: wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Pierwsza w sporej mierze jest już napisana – to przywitanie i wprowadzenie w temat.
Struktura głównej części e-maila po angielsku na egzaminie ósmoklasisty
W rozwinięciu należy nieco rozwinąć każdy z podanych trzech tematów. Warto przy tym pamiętać o użyciu właściwych form gramatycznych, m.in.:
- Czasy gramatyczne:
- Simple Present – kiedy mowa o trwającej jakiś czas sytuacji,
- Present Continuous – do aktualnej czynności pisania,
- Present Perfect – gdy przeszłość wpływa na teraźniejszość,
- Simple Past – o przeszłości,
- Simple Future – przy opowiadaniu o zamiarach na przyszłość.
- Formy pełne w oficjalniejszych zwrotach, a skrócone – (I’m waiting…, hope you’re doing great…) przy pisaniu do przyjaciół.
- Poprawny szyk w zdaniach oznajmujących i pytających.
- Używanie prawidłowych form osobowych, np. odróżnianie they, them, their, they’re.
Zakończenie e–maila angielskiego na egzaminie
Na zakończenie e-maila warto użyć któregoś z przydatnych zwrotów. Podkreśl, że już kończysz zwrotem „That’s all for now” (to wszystko na teraz).
Można zachęcić adresata do odpisania za pomocą „I hope to hear from you soon” (mam nadzieję, że wkrótce odezwiesz się do mnie) czy „Let me know what’s new with you” (daj mi znać, co nowego u Ciebie). Albo prościej: „How’re you doing?” (co u Ciebie?), „How’s everything?” (jak z wszystkim u Ciebie?). Dobra opcja to też wyrażenie nadziei:„ (mam nadzieję, że masz się dobrze) albo „Please contact me as soon as possible” (skontaktuj się ze mną najszybciej jak to możliwe).
Tuż przed podpisem zwyczajowo umieszcza się formułkę grzecznościową. W postaci oficjalnej jest to np. „Best regards” lub „Kindest regards”, co odpowiada polskiemu „z poważaniem”. Bardziej kolokwialnie i serdecznie brzmi „Best wishes” (najlepsze życzenia) i „All the best” (wszystkiego najlepszego). Do przyjaciół można też napisać „Lots of love”.
Pamiętaj, by na końcu umieścić podpis nadawcy.
Kryteria oceniania wypowiedzi pisemnej na egzaminie ósmoklasisty
Na to zadanie warto spojrzeć, chociaż pobieżnie z punktu widzenia egzaminatora. Przyznaje on punkty w następujący sposób:
- Treść – czyli przekazanie informacji z trzech podpunktów polecenia. Za wspomnienie o nich wszystkich oraz krótkie rozwinięcie każdego (w komunikatywny sposób) zdobyć można do 4 pkt. Zatem pisząc o spędzaniu wakacji w górach, trzeba wymyślić rzeczy, które się tam robiło – np. piesze wycieczki i próbowanie lokalnych potraw.
- Spójność i logika wypowiedzi – można zdobyć do 2 pkt. Jeśli poszczególne zdania nie będą miały ze sobą związku, a błędy spowodują trudności w zrozumieniu – ocena będzie niższa.
- Zakres środków językowych – tu również do 2 pkt. Chodzi o używanie specyficznego słownictwa, które pasuje do danej sytuacji i unikanie ogólników. Zamiast „A book was nice and interesting” lepiej napisać „A book had an original story and relatable characters”.
- Poprawność językowa – chodzi o jak najmniej błędów ortograficznych, gramatycznych i językowych. Odnosi się to do długości tekstu. Oznacza to, że 10 błędów w wypowiedzi na 50 słów to gorszy wynik, niż tyle samo w e-mailu na 100 słów. Do zdobycia za poprawność językową jest do 2 pkt.
Pisanie maila po angielsku to bardzo częste zadanie dorosłych, nic więc dziwnego, że jest nauczane i sprawdzane w szkołach. Wiele osób decyduje się na odpowiedni kurs angielskiego przygotowujący do egzaminu ósmoklasisty. Jest na nim oczywiście ćwiczone także pisanie e-maili po angielsku. Egzamin ósmoklasisty nie musi być straszny! Zapraszamy na kursy językowe w Lincoln.