Chociaż języków można skutecznie uczyć się w każdym wieku, nauka języka obcego dla dzieci jest łatwiejsza, niż w przypadku osób dorosłych. Nie chodzi jedynie o kształtowanie się strun głosowych, które pozwala w najmłodszych latach bez problemu opanować akcent. Umysł rozwijającego się dziecka jest naturalnie ukierunkowany na poznawanie świata i rozwój zdolności werbalnych. Dziś nauka angielskiego dla dzieci od najmłodszych lat stała się w naszym kraju standardem. Jakie metody nauczania są w tym wieku skuteczne?
Musical babies – przyjemna nauka języka obcego dla dzieci w najmłodszym wieku
Musical babies łączy zabawę z edukacją. Ta metoda nauki angielskiego dla dzieci jest szczególnie interesująca dla najmłodszych, którzy opanowali już zdolność mowy. Jej zasad jest prosta – naukę języka łączy się z zajęciami śpiewno-tanecznymi, podczas których dzieci dzięki angielskim rymowankom poznają kolejne słówka i zwroty. Z naukowego punktu widzenia musical babies ma swoje uzasadnienie, zajęcia rytmiczne pomagają w swobodnym formułowaniu wypowiedzi w obcym języku. Chociaż zajęcia odbywają się po angielsku, w odróżnienia od większość metod nauki dla najmłodszych, dopuszczalne jest również używanie języka polskiego, by lepiej wyjaśniać polecenia.
HDEE – wieloetapowa nauka angielskiego dla dzieci bez udziału języka polskiego
Skrót HDEE zawiera w sobie między innymi nazwisko twórczyni tej metody. Nauka angielskiego dla dzieci zgodnie z Helen Doron Early English obejmuje dziewięcioletni program nauczania, który może rozpocząć się już po ukończeniu pierwszego roku życia lub kończyć w czternastym roku życia. Na czym polega program? Między innymi na całkowitej eliminacji języka ojczystego z prowadzonych zajęć. Pierwsze sześć lat nauki upływa dzieciom na zabawie, słuchaniu i mówieniu, a dopiero w trzech kolejnych latach następuje nauka czytania i pisania.
Nauka dla najmłodszych poprzez konteksty sytuacyjne
Według tej metody, zwanej naturalną, nauka angielskiego dla dzieci w pierwszym okresie nie musi opierać się na rozwijaniu zdolności komunikacyjnych. Uczniowie mają przede wszystkim za zadanie słuchać wypowiedzi nauczyciela i rozumieć je z kontekstu, między innymi dzięki gestykulacji. Za metodą naturalną stoją założenia, że najważniejsze w skutecznej nauce języka obcego jest jego rozumienie. Poza tym, dzieci które nie są zmuszone do komunikacji przyswajają wiedzę z większą chęcią i czują się swobodnie.
Metoda Ashera – poznawanie języka poprzez gesty
Dość podobną metodę, polegająca na reagowaniu całym ciałem opracować amerykański uczony James Asher. Nauka języka obcego dla dzieci wedle tej teorii skierowana jest przede wszystkim do najmłodszych, którzy dopiero przygotowują się do poważanego przyswajania języka. Rozumienie języka i posługiwanie się przy tym coraz większą liczbą wypracowanych gestów ma z założenia pobudzić do pracy obie półkule mózgu jednocześnie, co zaprocentuje w przyszłości w trakcie przyswajania zdolności komunikacyjnych i werbalnych.