Londyn posiada kilka symboli. Charakterystyczny zegar Big Ben, pałac Buckingham, katedra Westminsterska, Tower Bridge czy piętrowe czerwone autobusy to tylko kilka z nich. Nie sposób zapomnieć jednak o taksówkach, które jeżdżą po całym świecie… jednak to w sercu Anglii są swoistym symbolem stolicy. Mowa tu o czarnych takstówkach– zwanych Black Cabs. Bez nich Londyn straciłby z pewnością wiele uroku.
Pierwsze czarne taksówki
Pierwsze Black Cabs pojawiły się w Londynie na początku XVII wieku. Niczym nie przypominały jednak one klasycznego czarnego samochodu. Były to dorożki, których nazwa pochodziła od francuskiego słowa hacquenée, określającego uniwersalnego konia, czyli Hackney Coach.
W roku 1625 dostępnych było zaledwie 20 dorożek. 11 lat później właściciel czterech z nich przeniósł swoją działalność do Strand i utworzył pierwszy postój. Od tego momentu na ulicach pojawiły się angielskie taksówki. W 1654 roku uchwałą parlamentu niejaki Oliver Cromwell założył Master of Hackney Carriages.
Dzięki temu ustanowił prowadzenie taksówki zawodem, w wyniku czego niezbędna stała się licencja zezwalająca na kierowanie tym pojazdem. Warto wspomnieć, że jest to najstarszy system transportu publicznego, który został uregulowany prawnie na świecie!
Elektryczne taksówki w Anglii
Jak można się dowiedzieć w Internecie, ale także na zajęciach z języka angielskiego, pierwsze zmotoryzowane angielskie taksówki były elektryczne. Nazwano je Barseys od nazwiska dyrektora Londyńskiego Stowarzyszenia Taksówek Elektrycznych.
Natomiast pierwszy pojazd służący do transportu publicznego, który był zasilany benzyną pojawił się dopiero w 1903 roku. Model był produkcją francuska i nosił nazwę Prunel. Przeszło dwadzieścia lat później w produkcję angielskich taksówek zaangażował się Austin, który z czasem stał się symbolem wyglądu tradycyjnej London Taxi.
Wspomniany symbol to model FX3, zastąpiony piętnaście lat później przez Austin FX4. Jego produkcja trwała przez trzydzieści dziewięć lat, przez ten czas przechodził liczne modyfikacje oraz zastosowano w nim w sumie pięć różnych silników. Mimo to sprawował się bardzo dobrze i był wręcz uwielbiany przez Anglików.
W kolejnych latach ewolucji motoryzacji powstał Metrocab, który jednak okazał się niewypałem. W 1989 roku zastąpił go powszechnie znany Fairway. Jeździł on ulicami stolicy Anglii aż do 2012 roku.
Angielskie taksówki dzisiaj
Dzisiejsze angielskie taksówki różnią się znacząco od tych, które kiedyś jeździły po ulicach Londynu. Jednak niektórzy koneserzy aut, a także taksówkarze organizują jeszcze przejażdżki kultowymi modelami, które niegdyś woziły mieszkańców tego pięknego miasta
Dziś po Londynie jeżdżą takie taksówki jak Mercedes Vito, czy Austin TX4. Modernizacja branży taksówek skierowana była głównie na potrzeby turystów oraz rozwoju technologii. Jak wiadomo, obecnie stawia się na komfort i wygodę podróżowania, więc w celu utrzymania firmy wielu taksówkarzy musiało także zmienić swoje dotychczasowe pojazdy.
Mimo tego Londyn i tak posiada wiele do zaoferowania. Nowsze taksówki nadal są chętnie wybierane, aczkolwiek coraz bardziej zatłoczona metropolia zachęca na spacery lub do skorzystania z roweru. O historii Anglii, ciekawostkach, a także o tym, jak najlepiej zwiedzić Londyn dowiesz się na lekcjach w szkole Lincoln