![Jak napisać e-mail w języku angielskim? – instrukcja krok po kroku](https://lincoln.edu.pl/wp-content/uploads/2021/06/computer-767776_1280-825x530.jpg)
Tradycyjne listy powinny być pisane zgodnie z pewnymi zasadami. Nie inaczej jest w przypadku ich elektronicznych odpowiedników. Musisz wysłać wiadomość do pracodawcy lub znajomego? Krok po kroku wyjaśniamy, jak napisać e-mail w języku angielskim!
Jak napisać e-mail w języku angielskim?
Zanim zacznie się pisać jakikolwiek tekst, trzeba najpierw się zastanowić, jaki powinien mieć ton. Inaczej wyglądać i brzmieć będzie wiadomość oficjalna (np. do pracodawcy, klienta, urzędu), a inaczej nieoficjalna (np. do przyjaciółki). Od tego w dużej mierze zależy to, jak należy napisać e-mail w języku angielskim.
Formal e-mail powinien mieć zwięzłą, uporządkowaną treść. Należy w nim posługiwać się formalnym, grzecznościowym angielskim. Trzeba też unikać uproszczeń, np. skrótów, wyrażeń potocznych, emotikonów itp.
Informal e-mail może z kolei być wiadomością, która przyjmie bardziej „luźną” formę. Z tego względu jak najbardziej można w niej pozwolić sobie na skróty, potoczne czy nawet slangowe zwroty, emotikony itp.
Pisanie e-maila w języku angielskim – układ tekstu
Aby najdokładniej wytłumaczyć, jak napisać e-mail w języku angielskim, podzielimy tekst na kilka podstawowych części i krótko je omówimy.
- Powitanie
Na samym początku należy umieścić zwrot do adresata. Musi być od dostosowany do stopnia spoufalenia z odbiorcą wiadomości. E-mail nieformalny może otwierać m.in.:
- Hey/Hi/Hello! – Cześć!
- Dear Eva – Droga Ewo.
W przypadku e-maila formalnego konieczne są bardziej oficjalne zwroty, takie jak np.:
- Dear Sir/Madam/Sirs – Szanowny Panie/Szanowna Pani/Szanowni Państwo.
- Dear Mr Smith – Szanowny Panie Smith.
- To whom it may concern – Do tego, kogo dotyczy (jeśli nie ma się pewności, kto odczyta wiadomość).
- Wstęp
Po przywitaniu dobrze jest od razu określić sprawę, w której się pisze. W przypadku wiadomości nieformalnej można po prostu napisać o co chodzi, np. spytać o plany na weekend, wspomnieć o organizowanej imprezie czy poprosić o notatki. E-mail formalny musi oczywiście być bardziej zwięzły i oficjalny, dlatego warto zastosować takie zwroty, jak np.:
- I am writing with regards to… – Piszę w związku z…
- With reference to our last conversation/your advertisement… – W nawiązaniu do naszej ostatniej rozmowy/Państwa ogłoszenia…
- I am writing to express my concern/inform you… – Piszę aby wyrazić zaniepokojenie/poinformować Państwa…
- In reply to your message… – W odpowiedzi na Państwa wiadomość…
- Rozwinięcie
W tej części trzeba dokładnie opisać główny temat wiadomości. Można w nim omówić konkretną kwestię, wyrazić swoją opinię itp. W podsumowaniu warto też umieścić jakieś pytanie, podziękowanie, radę czy polecenie. Wśród fraz przydatnych do napisania e-maila po angielsku w wersji nieformalnej można wymienić m.in.:
- Can you tell me more about…? – Czy mógłbyś mi powiedzieć coś więcej na temat…?
- Do you know if…? – Czy wiesz, czy…?
- I wanted to ask you for a favor. – Chciałbym Cię prosić o przysługę.
- I would love to hear about… – Chciałbym usłyszeć o…
W wiadomości formalnej można zaś zastosować takie zwroty, jak np.:
- Could you please let us know if… – Czy mogliby Państwo dać nam znać czy…
- I am writing to express my dissatisfaction with… – Piszę, żeby wyrazić moje niezadowolenie z powodu…
- I would like to draw your attention to… – Chciałbym/Chciałabym zwrócić Państwa uwagę na…
- We are able to confirm that… – Możemy potwierdzić, że…
- You are urgently requested to… – Prosimy Państwa o pilne…
- Zakończenie
W zakończeniu należy podsumować treść i zawrzeć jakąś prośbę czy podziękowania do adresata. E-mail nieformalny mogą zwieńczyć m.in. takie zwroty:
- Write back soon. – Odpisz niedługo.
- Write back as quickly as you can. – Odpisz tak szybko, jak tylko będziesz mógł.
- Thanks in advance – Z góry dziękuję.
- Let me know if you need anything else. – Napisz do mnie, jeśli potrzebowałbyś czegoś jeszcze.
- See you soon! – Do zobaczenia!
- Take care! – Trzymaj się!
Na końcu e-maila formalnego można z kolei napisać, np.:
- I look forward to hearing from you. – Czekam na Państwa odpowiedź.
- Please contact me if you need any more information. – Proszę o kontakt, jeśli potrzebują Państwo więcej informacji.
- Please reply at your earliest convenience. – Proszę o jak najszybszą odpowiedź.
- Please let me know if I can be of assistance. – Proszę dać mi znać czy mogę jakoś pomóc.
- Pozdrowienia i podpis
Pod tekstem trzeba oczywiście umieścić formułkę z pozdrowieniami oraz podpis. W korespondencji nieformalnej zwykle stosuje się takie zwroty, jak np.:
- Love – Uściski.
- Yours truly – Pozdrawiam.
- Cheers – Pozdrowienia.
- Kindest regards – Najserdeczniejsze pozdrowienia.
- Talk to you soon – Na razie.
- XXX/XOXO – Buziaki.
E-mail formalny warto zaś zakończyć jedną z poniższych formułek:
- Yours faithfully – Z poważaniem (kiedy zna się imię i/lub nazwisko adresata).
- Yours sincerely – Z poważaniem.
- Best regards – Pozdrawiam serdecznie.
- Regards – Pozdrawiam.
- Respectfully yours – Z wyrazami szacunku.
- With gratitude – Z wdzięcznością.
Chcesz wiedzieć, jak napisać e-mail po angielsku, a także inne tekstu użytkowe i formalne? Systematyczna nauka pomoże Ci osiągnąć biegłość w obcym języku. Zapisz się na angielski online!