Kupiłeś coś w obcym kraju lub w zagranicznym sklepie, ale chcesz oddać produkt? Czasami okazuje się, że nowy nabytek z jakichś powodów nie spełnia oczekiwań. W takiej sytuacji trzeba odpowiednio wyjaśnić sprawę, by nie dopuścić do nieporozumienia. Przedstawiamy przydatne wyrażenia, które pomogą Ci zrobić zwrot!
Jak dokonać zwrotu w sklepie za granicą?
W większości przypadków klienci mają prawo zwrócić zakupione towary na określonych przez sklep warunkach. Dzięki temu można oddać nabyte artykuły, które okazały się nieodpowiednie (np. za małe, za duże), uszkodzone czy po prostu niepotrzebne. W takiej sytuacji trzeba przynieść produkt wraz z dowodem zakupu oraz dokładnie wyjaśnić, w czym rzecz. Podczas rozmowy z obsługą mogą przydać się takie zwroty, jak np.:
- I’d like to return this item/ product. – Chciałbym oddać ten produkt.
- I bought it here yesterday. – Kupiłem to tutaj wczoraj.
- I’m afraid it’s too big/small/tight. – Obawiam się że to jest za duże/małe/ciasne.
- I’m dissatisfied with this product. – Nie jestem zadowolony z tego produktu.
- Could I get a refund? – Czy mógłbym prosić o zwrot pieniędzy?
- I’d rather have my money back. – Wolałbym zwrot pieniędzy.
- I’d like to get a refund to my credit/debit card. – Chciałbym uzyskać zwrot pieniędzy na kartę.
- I’d like to get a refund in cash. – Chciałbym uzyskać zwrot pieniędzy w gotówce.
Zwrot produktu – przydatne słówka i wyrażenia
Zazwyczaj produkt zwraca się po to, by odzyskać wydane na niego pieniądze. Można jednak też poprosić o wymianę na inny wariant (np. w większym rozmiarze czy bardziej twarzowym kolorze), zupełnie inny towar albo kartę podarunkową. W takiej sytuacji pomocne mogą być takie zwroty i słówka, jak np.:
- Can I exchange it for…? – Mogę wymienić to na…?
- I’d like to exchange this for… – Chciałbym wymienić to na…
- different size/colour – inny rozmiar/kolor
- gift card – karta podarunkowa
- receipt – paragon
- invoice – faktura
- proof or purchase – dowód zakupu
- price tag – metka
Reklamacja produktu – zwroty po angielsku
Zwrot często łączy się z reklamacją – zdarza się, że produkt oddaje się ze względu na to, że był uszkodzony lub nieprawny. Wtedy najrozsądniej jest omówić całą sprawę, przedstawić dowody (np. pokazać zdjęcia lub po prostu wskazać niedoskonałość) oraz zaproponować możliwe rozwiązanie. Wybraliśmy kilka przydatnych rozmówek:
- When I opened the box, it was broken. – Kiedy otworzyłem pudełko, było zepsute.
- When I turned it on, it turned out to be broken. – Kiedy to włączyłem, okazało się zepsute/uszkodzone.
- It wouldn’t start. – Nie chciało się włączyć.
- It’s stained/scratched/damaged – Jest poplamione/porysowane/uszkodzone.
- I would like to get the same product, but new/working. – Chciałbym otrzymać ten sam produkt, ale nowy/sprawny.
- I insist you exchange it for a new one. – Żądam wymiany na nowy towar.
- I demand a full refund. – Domagam się zwrotu pełnej kwoty.
Chcesz bez problemu prowadzić rozmowy w obcym języku w sklepie i nie tylko? Zainwestuj w dodatkowy kurs, a będziesz w pełni komunikatywny w każdej sytuacji. Zapisz się na angielski online!