Znajomość języka określana jako komunikatywna w zależności od środowiska, może oznaczać różne kompetencje lingwistyczne. Ogólnie przyjmuje się, że posiadając umiejętności na tym poziomie, nie będziemy mieli problemu ze swobodną rozmową na tematy związane z codziennym życiem. Biorąc pod uwagę kwestie zawodowe, komunikatywna znajomość języka obejmuje również podstawowe słownictwo związane z określoną branżą.
Skala CEFR a egzaminy FCE
Uniwersalną skalą, służącą do określenia stopnia znajomości języka jest skala Common European Framework of Reference for Languages. Zawiera ona klasyfikację poziomów od A1 do C2, wraz ze szczegółowymi opisami umiejętności, które posiada użytkownik języka na danym stopniu zaawansowania. Według CEFR, jako komunikatywną można określić znajomość języka już na poziomie B1, która umożliwia radzenie sobie w większości sytuacji, a także pozwala na tworzenie prostych i spójnych wypowiedzi, dotyczących znanych i interesujących tematów. Nie jest to jednak poziom wystarczający, aby zdać egzaminy FCE, które wymagają poziomu znajomości języka angielskiego określanego jako B2.
FCE – najważniejsze korzyści
Egzamin FCE w kompleksowy sposób sprawdza wiedzę i umiejętność zastosowania jej w praktyce. Składa się z części obejmujących zagadnienia leksykalno-gramatyczne, czytanie ze zrozumieniem, pisanie, słuchanie oraz mówienie. Do egzaminu przystąpić można w wybranych centrach językowych na terenie całego kraju, a jednym z nich jest Lincoln w Warszawie. Certyfikat FCE potwierdza posiadanie umiejętności językowych niezbędnych do pracy lub nauki w środowisku anglojęzycznym. Osoba posługująca się angielskim na tym poziomie nie ma problemów z dyskusją na tematy związane z reprezentowaną branżą, a tworzenie szczegółowych wypowiedzi, zawierających argumentacje różnego rodzaju stanowisk nie stanowi dla niej trudności. Można pokusić się o stwierdzenie, że dla części pracodawców to właśnie ten poziom umiejętności językowych określany jest jako komunikatywny. Co więcej, sam certyfikat FCE jest uznawany przez wiele organizacji, wśród których znajdują się renomowani pracodawcy, instytucje rządowe i uczelnie wyższe.
Czy poziom B1 to za mało, aby określić angielski jako komunikatywny?
Dzięki znajomości języka angielskiego na poziomie B1, bez problemu można poradzić sobie w większości sytuacji, jakie mogą nas spotkać w podróży po krajach anglojęzycznych, w związku z czym ten stopień zaawansowania umiejętności można określić jako komunikatywny. Biorąc pod uwagę życie zawodowe, znajomość języka na poziomie B1 może nie być wystarczająca do wykonywania określonych obowiązków i prowadzenia szczegółowych rozmów biznesowych. Wydawać by się więc mogło, że aby określić angielski jako w pełni komunikatywny, umiejętności językowe muszą być przynajmniej na poziomie B2. Według CEFR, to właśnie ten stopień zaawansowania umożliwia swobodną komunikację, nie tylko w sytuacjach związanych z życiem prywatnym, ale również w kontaktach obejmujących kwestie zawodowe.