Pracujesz w firmie, która współpracuje z zagranicznymi kontrahentami? A może ubiegasz się o zatrudnienie za granicą lub po prostu chcesz się skontaktować z firmą z UK czy USA w sprawie zakupu towarów? To tylko niektóre sytuacje, w których może Ci się przydać umiejętność napisania biznesowego e-maila w języku angielskim. Jak to zrobić? Sprawdź nasze wskazówki!
Język angielski rządzi się innymi zasadami niż polski. Chodzi nie tylko o gramatykę, ale i o językowy savoir-vivre, a więc zasady pisania bardziej oficjalnych komunikatów. Ale spokojnie, aby napisać poprawnego maila we właściwym stylu, wcale nie musisz sięgać po literacki język z najwyższej półki. Wystarczy, że zapamiętasz kilka prostych zasad, a poradzisz sobie z tym zadaniem koncertowo.
Język angielski: najważniejsze zasady e-maila biznesowego
Po pierwsze i najważniejsze: e-mail biznesowy jest tekstem funkcjonalnym, który wysyłasz najczęściej, aby osiągnąć konkretny cel. Może to być np. zapytanie ofertowe, reklamacja czy aplikacja na stanowisko pracy. Jeśli odwiedzasz kraje z urzędowym językiem angielskim, być może będziesz chciał w ten sposób załatwić również jakąś sprawę związaną z wizą. Dlatego taki e-mail różni się np. od prywatnej wiadomości, którą wysłałbyś do przyjaciela. Pamiętaj zatem, aby:
- zadbać o poprawną formę językową – tu nie ma miejsca na błędy gramatyczne,
- użyć bardziej oficjalnego słownictwa – chodzi przede wszystkim o unikanie kolokwializmów. Wcale jednak nie musisz sięgać po bardzo wyrafinowane wyrażenia. Znacznie lepiej sprawdzi się tu język angielski biznesowy,
- pamiętaj o właściwym układzie wiadomości – kluczowe są właściwy zwrot powitalny i pożegnalny.
Forma e-maila biznesowego
Wszystko zależy od tego, czy znasz imię i nazwisko osoby, do której się zwracasz, oraz od łączącej Was relacji. I tak:
- jeżeli nie znasz danych personalnych adresata, najbezpieczniej będzie zacząć maila od zwrotu „Dear Sir/Madam”, który jest odpowiednikiem naszego „Szanowni Państwo”,
- jeśli znasz imię i nazwisko tej osoby, ale to pierwsza wymieniana wiadomość, najlepiej zwrócić się za pośrednictwem nazwiska, np. „Dear Mr Jones” lub „Dear Ms Smith”. Uwaga! Choć język angielski ma kilka form zwrotów grzecznościowych w odniesieniu do kobiet – tj. Mrs, to skrót od „mistress”, określający najczęściej kobietę zamężną, oraz „Miss”, adresowany do panny, najbezpieczniejszy jest ogólny skrót „Ms”, który nie wskazuje na stan cywilny odbiorczyni wiadomości,
- jeśli to już któryś z kolei mail, a Twój rozmówca jest na podobnej pozycji, możesz się zwrócić do niego po imieniu – np. „Dear Anna” lub samo „Anna”.
Pamiętaj, że język angielski w oficjalnej komunikacji różnicuje też pożegnanie – w zależności od tego, jaki zwrot powitalny został zastosowany. Kiedy zwracasz się do „nieznanego” adresata, zakończ maila zwrotem: „Yours faithfully”, a kiedy znasz jego personalia – „Yours sincerely”. Mniej formalny e-mail biznesowy możesz zakończyć np. zwrotami „Regards”, „Best regards” czy „Best wishes”.
A co z samą zawartością maila?
- Podziel ją na przejrzyste akapity – w pierwszym napisz, czego dotyczy Twoja wiadomość, a w kolejnych rozwijaj poszczególne wątki.
- Raczej unikaj skrótów – choć język angielski je lubi, używaj pełnych form dla zachowania wyższego poziomu formalności.
- Wskaż wyraźnie, czego oczekujesz od adresata.
Nie zapomnij również o stworzeniu przejrzystego, jasnego tytułu, który podpowie odbiorcy, czego dotyczy wiadomość.