Osoby z dysleksją mają większe trudności z nauką języków. Opanowanie struktur, zwrotów oraz płynnego czytania zajmuje im zwykle więcej czasu. Jak powinna przebiegać nauka języka angielskiego u osoby z dysleksją? Przygotowaliśmy kilka wskazówek.
Dysleksja a nauka języków obcych – co sprawia największe trudności?
Podobnie jak w nauce języka polskiego, osoby z dysleksją mają największy kłopot z czytaniem i pisaniem. Dotyczy to np. mylenia niektórych liter (często b i p), przestawiania szyku w zdaniach czy trudności z przełożeniem napisanego tekstu na treść mówioną.
Szczególne kłopoty dotyczą sytuacji, gdy jakieś słowo czyta się inaczej, niż jest ono napisane. W języku angielskim sprawę utrudnia fakt, że niektóre głoski i ich złożenia wymawia się w różny sposób – zależnie od tego, jak zostały użyte (np. podwójne „o” w słowach cool i blood).
Czy to oznacza, że dyslektyk nie może opanować obcego języka? Absolutnie nie!
Kluczem jest tutaj dobór odpowiednich metod nauczania, dostosowanych do takich osób. Trzeba mieć na uwadze, że przyswajają one materiał nieco inaczej, a najskuteczniejsza jest tutaj nauka polisensoryczna, czyli angażującą wiele zmysłów.
Być może zainteresuje Cię też poradnik dla rodziców o tym, jak uczyć młodzież angielskiego. Ten i wiele innych wartościowych artykułów znajdziesz na naszym blogu.
Uwaga!
Warto pamiętać, że przy większych problemach z nauką dobrze jest skonsultować się ze specjalistą, np. pedagogiem, logopedą czy nauczycielem, doświadczonym w pracy z dyslektykami.
Jak nauczyć dyslektyka angielskiego?
Przede wszystkim należy wykazać się cierpliwością. Gdy nauczyciel wie, że uczeń ma dysleksję, może dobrać dla niego takie ćwiczenia, które uczynią naukę języka angielskiego łatwiejszą i przyjemniejszą. Ważne, aby uczeń widział swoje postępy i był doceniany także za sam wysiłek, jaki wkłada w naukę. Nauka poprzez zabawę może pomóc uniknąć frustracji, związanej z nieumiejętnością opanowania materiału w klasyczny sposób.
Na pewno warto unikać typowego zakuwania reguł gramatycznych czy wkuwania na blachę listy słówek. Mózg osoby z dysleksją jest bardzo kreatywny, dlatego warto wykorzystać tę cechę. Osoby te są często obdarzone sporą inteligencją emocjonalną. Dobrze sprawdza się u nich też praca w grupie, ale najlepiej niewielkiej – pozbawionej nadmiaru bodźców. To ułatwi koncentrację. Ćwiczenia i zadania powinny angażować obydwie półkule mózgu i pobudzać twórcze myślenie. Oto kilka przykładów takich ćwiczeń!
Wymyślamy wspólnie historię
Nauczyciel daje pierwszemu uczniowi kartkę z zapisanym jednym zdaniem. To początek historii. Zadanie polega na dopisaniu kolejnego zdania, sensownie powiązanego z poprzednim. Po zanotowaniu kartka przekazywana jest do następnej osoby, która znów ma dopisać ciąg dalszy opowieści. Zabawa może być ograniczona czasowo lub zakończyć się, gdy nie będzie więcej pomysłów. Ćwiczenie to pobudza tak ważną dla osób z dysleksją kreatywność.
Znajdź słowa – dysleksja a nauka angielskiego przez zabawę
Kolejne ćwiczenie wymaga spostrzegawczości. Uczeń dostaje tekst, w którym wyrazy są połączone, litery poprzestawiane, a spacje wypełnione. Musi odnaleźć i zakreślić w nim pełne, poprawne słowa, istniejące w języku angielskim. Tutaj dysleksja jest prawdziwym wyzwaniem przy tego typu zadaniu, jednak walka z nią jest prowadzona w formie zabawy, dlatego nie wywołuje dodatkowego stresu.
Zgadnij, o czym myślę
Klasyczna gra, znana właściwie na całym świecie. Należy wybrać jeden przedmiot, znajdujący się w pomieszczeniu, a pozostałe osoby zgadują, co to za przedmiot, zadając pytania. Trudność polega na tym, że odpowiadający może naprowadzać, odpowiadając jedynie YES albo NO. Zatem muszą to być pytania typu:
- Is it red?
- Is it located on a table?
- Is it big?
- Does it move?
W międzyczasie trzeba oczywiście zgadywać. Wygrywa osoba, która poprawnie odgadnie, o jaką rzecz chodziło. Istota gry polega na tym, że uczeń nie postrzega jej jako naukę i mimowolnie przyswaja nowe słownictwo. To ogromne ułatwienie dla osób z dysleksją, które uczą się języka angielskiego.
Budowanie angielskich słów z liter
Świetne kreatywne ćwiczenie, które polega na ułożeniu jak największej liczby słów z posiadanych liter. Warto tu wykorzystać np. płytki z gry Scrabble (wersja angielska) lub po prostu kwadratowe karteczki z wypisanymi literami alfabetu.
Uczniowie mogą pracować w parach – każda para dostaje taki sam zestaw liter. Wygrywa ta, która ułoży jak najwięcej prawidłowych wyrazów. Ponownie, celem gry jest rozwój słownictwa poprzez zabawę i rywalizację, w efekcie czego uczeń mimochodem przyswaja nowe informacje.
Nauka czytania po angielsku dla dyslektyków – o czym pamiętać?
Dysleksja a nauka języków obcych to temat bardzo szeroki. Należy skupić się także na umiejętności czytania. Ważne, aby treści dla osób z dysleksją były przejrzyste. Materiały edukacyjne powinny być pisane prostą, najlepiej bezszeryfową czcionką o dość sporym rozmiarze (np. 14 pt). Warto zastosować też większą interlinię, co poprawi czytelność i ułatwi skanowanie treści wzrokiem.
Naukę czytania powinno się połączyć ze słuchaniem. Przykładowo, uczeń może analizować tekst, który nauczyciel powoli odczytuje na głos. Dzięki temu skojarzy brzmienie z zapisem, co ułatwi zapamiętanie słów i zwrotów. Pomocne bywa również oglądanie materiału wideo z napisami. Wówczas można obserwować ruchy ust osoby na filmie, słuchać wymowy i czytać jednocześnie.
Teraz już wiesz, jak powinna wyglądać nauka angielskiego dla dyslektyków!
Nauka języka angielskiego u osoby z dysleksją powinna przebiegać nieco inaczej. Musi ona być ciekawa, kreatywna i angażować wiele zmysłów. Warto dostosować materiały nauczania tak, by były bardziej czytelne. Dyslektyk też jest w stanie swobodnie mówić po angielsku! A może nawet za jakiś czas podejdzie do egzaminu Cambridge? Gwarantujemy, że jest to możliwe! W historii naszej szkoły znalazły się już setki osób z dysleksją, którym udało się osiągnąć prawdziwe językowe sukcesy.
Być może zainteresuje Cię także: Kurs angielskiego General English w Warszawie