Elementary
A1/A2Osoba posługująca się językiem na tym poziomie:
- rozumie i stosuje podstawowe zwroty dotyczące dnia codziennego
- potrafi przedstawić siebie i innych
- potrafi formułować proste pytania dotyczące np. miejsca, w którym mieszka, ludzi, których zna i rzeczy, które posiada
- jest w stanie przeprowadzić prostą rozmowę, o ile rozmówca mówi w sposób zrozumiały, powoli
Pre-intermediate
A2/B1Osoba posługująca się językiem na tym poziomie:
- rozumie wypowiedzi i często używane wyrażenia związane z życiem codziennym
- potrafi porozumiewać się w prostych, rutynowych sytuacjach na tematy znane i typowe
- potrafi w prosty sposób opisywać swoje pochodzenie, otoczenie, a także poruszać sprawy związane z najważniejszymi potrzebami życia codziennego
Intermediate
B1Osoba posługująca się językiem na tym poziomie:
- rozumie znaczenie głównych wątków wypowiedzi, które dotyczą znanych jej spraw (praca, szkoła, czas wolny)
- potrafi radzić sobie z większością sytuacji komunikacyjnych
- potrafi tworzyć proste, spójne wypowiedzi na tematy, które są jej znane lub które ją interesują
- potrafi opisywać doświadczenia, wydarzenia, marzenia, nadzieje i aspiracje, krótko uzasadniając bądź wyjaśniając swoje opinie i plany
Upper-intermediate
B1/B2Poziom przejściowy pomiędzy B1 a B2
FCE
B2Osoba posługująca się językiem na tym poziomie:
- rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w złożonych tekstach na tematy konkretne i abstrakcyjne
- potrafi prowadzić płynną rozmowę z rodzimym użytkownikiem danego języka, nie powodując przy tym napięcia u którejkolwiek ze stron
- potrafi formułować przejrzyste wypowiedzi ustne i pisemne o różnorodnej tematyce
- potrafi opisać swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem dyskusji ,z podziałem na wady i zalety różnych rozwiązań
Pre-CAE
B2/C1Poziom przejściowy pomiędzy B2 a C1
CAE
C1Osoba posługująca się językiem na tym poziomie:
- rozumie szeroki zakres trudnych, dłuższych tekstów, dostrzegając także znaczenia ukryte, wyrażone pośrednio
- potrafi wypowiadać się płynnie, spontanicznie, właściwie formułując zdania
- skutecznie i swobodnie posługuje się językiem w kontaktach towarzyskich i społecznych, edukacyjnych oraz zawodowych
- tworzy jasne, dobrze zbudowane i szczegółowe wypowiedzi dotyczące złożonych problemów
- zachowuje i poprawnie posługuje się regułami organizacji wypowiedzi, łącznikami i wskaźnikami zespolenia tekstu
Pre-CPE
C1/C2Poziom przejściowy pomiędzy C1 a C2
CPE
C2Osoba posługująca się językiem na tym poziomie:
- z łatwością rozumie praktycznie wszystko, co usłyszy lub przeczyta
- potrafi w sposób spójny streszczać informacje z innych źródeł, pisanych lub mówionych
- potrafi rozważać zawarte w wypowiedziach tezy i komentować je
- w sposób płynny, precyzyjny i spontaniczny wyraża swoje myśli i uczucia
- potrafi różnicować znaczenie wyrażeń w bardziej złożonych wypowiedziach.
Poziomy zaawansowania wg Europejskiego System Opisu Kształcenia Językowego / Rady Europy
Beginner
A1Osoba posługująca się językiem na tym poziomie rozumie i potrafi stosować podstawowe zwroty potoczne i wyrażenia dotyczące życia codziennego. Potrafi przedstawiać siebie i innych oraz formułować pytania z zakresu życia prywatnego, dotyczące np. miejsca, w którym mieszka, ludzi, których zna i rzeczy, które posiada. Potrafi prowadzić prostą rozmowę, pod warunkiem, że rozmówca mówi wolno, zrozumiale i jest gotowy do pomocy.
Pre-intermediate
A2Osoba posługująca się językiem na tym poziomie rozumie wypowiedzi i często używane wyrażenia związane z życiem codziennym (np. podstawowe informacje dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny, zakupów, otoczenia, pracy). Potrafi porozumiewać się w prostych, rutynowych sytuacjach komunikacyjnych, wymagających jedynie prostej, bezpośredniej wymiany informacji na tematy znane i typowe. Potrafi w prosty sposób opisywać swoje pochodzenie, otoczenie, a także poruszać sprawy związane z najważniejszymi potrzebami życia codziennego.
Intermediate
B1Osoba posługująca się językiem na tym poziomie rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w jasnych, standardowych wypowiedziach, które dotyczą znanych jej spraw i zdarzeń typowych dla pracy, szkoły, czasu wolnego itd. Potrafi radzić sobie z większością sytuacji komunikacyjnych, które mogą się zdarzyć podczas podróży w rejonie, gdzie mówi się danym językiem. Potrafi tworzyć proste, spójne wypowiedzi na tematy, które są jej znane lub które ją interesują. Potrafi opisywać doświadczenia, wydarzenia, marzenia, nadzieje i aspiracje, krótko uzasadniając bądź wyjaśniając swoje opinie i plany.
Upper-intermediate
B2Osoba posługująca się językiem na tym poziomie rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w złożonych tekstach na tematy konkretne i abstrakcyjne, łącznie z rozumieniem dyskusji na tematy techniczne z zakresu jej specjalności. Potrafi porozumiewać się na tyle płynnie i spontanicznie, by prowadzić normalną rozmowę z rodzimym użytkownikiem danego języka, nie powodując przy tym napięcia u którejkolwiek ze stron. Potrafi formułować przejrzyste wypowiedzi ustne i pisemne w szerokim zakresie tematów, a także wyjaśniać swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem dyskusji, rozważając wady i zalety różnych rozwiązań.
Advanced
C1Osoba posługująca się językiem na tym poziomie rozumie szeroki zakres trudnych, dłuższych tekstów, dostrzegając także znaczenia ukryte, wyrażone pośrednio. Potrafi wypowiadać się płynnie, spontanicznie, bez większego trudu odnajdując właściwe sformułowania. Skutecznie i swobodnie potrafi posługiwać się językiem w kontaktach towarzyskich i społecznych, edukacyjnych bądź zawodowych. Potrafi formułować jasne, dobrze zbudowane, szczegółowe wypowiedzi dotyczące złożonych problemów, sprawnie i właściwie posługując się regułami organizacji wypowiedzi, łącznikami i wskaźnikami zespolenia tekstu.
Proficient
C2Osoba posługująca się językiem na tym poziomie może z łatwością zrozumieć praktycznie wszystko, co usłyszy lub przeczyta. Potrafi streszczać informacje z innych źródeł, pisanych lub mówionych w sposób spójny, odtwarzając zawarte w nich tezy i wyjaśnienia. Potrafi wyrażać swoje myśli bardzo płynnie, spontanicznie i precyzyjnie, subtelnie różnicując odcienie znaczeniowe nawet w bardziej złożonych wypowiedziach.