Wielu lektorów o wieloletnim doświadczeniu w nauczaniu języka angielskiego ma swoje spostrzeżenia i techniki, które sprzyjają nauczaniu języka. Katarzyna Kułak, będąca nauczycielem o ponad 10-letnim doświadczeniu, wielokrotnie spotkała się sytuacją, w której uczniowie – mimo całkiem dobrego poziomu gramatyki i świetnego zasobu słownictwa – mieli problem z wypowiadaniem się w języku obcym. Dziś opowiada, skąd biorą się trudności w komunikowaniu się w języku angielskim!
Skąd tak właściwie ten problem?
Niejednokrotnie bywa, że nauczyciel podczas lekcji po prostu pomija kwestię tzw. „speakingu,” albo poświęca jej za mało uwagi, są to jednak skrajne przypadki. Niemniej jednak, bez względu na to, czy słuchacz szkoły uczestniczy w standardowych, ogólnojęzykowych zajęciach, czy w zajęciach typowo przeznaczonych do ćwiczenia umiejętności mówienia, problem sprowadza się do tego, że często pytanie zadawane jest do wszystkich słuchaczy, a nie do konkretnej osoby.
Nauka w grupie bywa utrudnieniem?
Każda grupa składa się zwykle z różnych osobowości. Często w danej grupie mamy osoby mniej lub bardziej śmiałe, mniej lub bardziej pewne jeśli chodzi o wypowiedź w obcym języku lub po prostu ktoś bywa szybszy. Co za tym idzie, inny słuchacz w danej grupie nie ma okazji się wypowiedzieć lub jego opinia została już wyrażona przez innego słuchacza. W konsekwencji, część osób wypowiada się częściej, a część osób po prostu ćwiczy mniej i tym samym mniej rozwija umiejętność poprawnej wypowiedzi. W tym właśnie miejscu kluczową rolą prowadzącego zajęcia jest to, aby zaangażować każdego słuchacza w mówienie. Jest na to kilka sposobów. Po pierwsze, pytania kierujemy do konkretnej osoby, po drugie pytań zadajemy wiele i zadajemy je każdej osobie w grupie po równo. Sposób zadawania pytań może się różnić.
Jakie są metody zadawania pytań?
Na jedne pytania słuchacze odpowiadają od razu, na inne dostają kilka minut na przygotowanie, pytania mogę być mniej lub bardziej złożone pod względem językowym, ale rolą lektora a jednocześnie kluczem do sukcesu kursanta jest rozdzielenie czasu mówienia między słuchaczy tak, aby każdy miał okazję się wypowiedzieć.
Oczywiście, problemy z używaniem języka obcego zdarzają się także u osób, które nie uczęszczają na zajęcia. U jednych problemem jest chorobliwa nieśmiałość, u innych zaś lęk przed krytyką. Choć mówienie, że “”trening czyni mistrza” brzmi trywialnie, warto korzystać z okazji do użycia języka. W XXI wieku jest to niezwykle proste! Rozmawiać można podczas grania w gry online, a także na specjalnie stworzonych do tego celu video komunikatorach typu omegle. Warto ćwiczyć i mówić tak dużo, jak tylko to możliwe!